Departament de Tecal > Notícies > DEFENSA TESI DOCTORAL GRUP MICOLOGIA APLICADA

9/9/2016
DEFENSA TESI DOCTORAL GRUP MICOLOGIA APLICADA

El passat 12 de juliol va tenir lloc la defensa de la Tesi Doctoral de la Sra. Nuria Estiarte Piñol, que portava per títol "Alternaria spp. and their mycotoxins in tomatoes. A scientific approach from field to food industry ", codirigida pel Dr. Antonio J. Ramos, de la UdL i la Dra. Ana Crespo-Sempere, de l'empresa Valgenetics S.L.

La tesi ha abordat el problema de la contaminació per micotoxines de Alternaria del tomàquet i els seus derivats, estudiant la presència d'espècies viables de Alternaria i de dues de les seves toxines (el alternariol i el alternariol monometil èter) en mostres de Catalunya. Els resultats van demostrar la presència de Alternaria en tomàquets frescos destinats a la producció de derivats de tomata, així com la presència de les dues toxines estudiades al llarg del processament industrial, encara que els nivells d'ambdues toxines disminuïen en general a mesura que avançava el processament. A més, la tesi va abordar el tema des d'una perspectiva més global, del camp a la taula. Es van estudiar dos components de la família de proteïnes Velvet (VeA y LaeA) i, a la vegada, es va indagar en el metabolisme de les poliamines en Alternaria alternata, amb l'objectiu de trobar noves diana útils per al disseny de nous fungicides. En un context de postcollita es van analitzar els efectes de l'1-metilciclopropeno (1-MCP) en el creixement fúngic i la producció de toxines per part de A. alternata, trobant-se que la infecció per Alternaria era superior en aquells tomàquets tractats amb 1-MCP, però que aquest tractament no va afectar a la producció de toxines en dues de les tres varietats de tomàquet usades. Finalment, es va estudiar l'estabilitat de l’alternariol i l’alternariol monometil èter durant el procés industrial de fabricació de productes derivats de la tomata. Els resultats van demostrar que ambdues micotoxines van ser altament estables al llarg del processament industrial.

Darrera modificació: 09/09/2016